Warning: is_readable(): open_basedir restriction in effect. File(/home/klient.dhosting.pl/kasiazabawa/szkoladoskonalenia.pl/wp-content/plugins/wow-carousel-for-divi-lite/wow-divi-carousel-lite.php/languages/divi-carousel-lite-pl_PL.mo) is not within the allowed path(s): (/home/klient.dhosting.pl/kasiazabawa/szkoladoskonalenia.pl/:/home/klient.dhosting.pl/kasiazabawa/.tmp/:/demonek/www/public/bledy.demonek.com/:/usr/local/lsws/share/autoindex:/usr/local/php/:/dev/urandom:/opt/alt/php73/usr/share/pear/:/opt/alt/php73/usr/share/php:/opt/alt/php73/) in /home/klient.dhosting.pl/kasiazabawa/szkoladoskonalenia.pl/wp-includes/l10n.php on line 741
Co łączy te rzeczy? - PATH Szkoła Doskonalenia
Co łączy te rzeczy?
Data publikacji: cze 28, 2020

Sławomir Zabawa

Lean Six Sigma Master Black Belt z ponad 8 letnim doświadczeniem w zakresie zarządzania i optymalizacji procesów FMCG dla światowych liderów rynku spożywczego i opakowań szklanych.

Zastanawiając się nad projektem Six Sigma, który chciałem z Wami zrealizować miałem w głowie zasadniczo trzy priorytety.

Priorytet 1 – Czy możemy zrobić praktyczny przykład zastosowania narzędzi dla przemysłu i usług jednocześnie ?

Odpowiedzią na pierwsze pytanie jest poniższy przykład z życia. Darek jest osobą w średnim wieku, która postanowiła zrealizować swoje odwieczne marzenie o otwarciu własnej działalności. Wybrał profil gastronomiczny. Skoro jesteśmy w Polsce to co mogłoby się kojarzyć lepiej niż pierogi ?

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Znalazł idealną lokalizację. Lokal na rynku jednego z większych miast u podnóża bieszczad. Lokalizacja też nie była wybrana przypadkowo. Centrum miasta powinno być pewnikiem wysokich obrotów a sezonowość turystyczna powinna generować dodatkowe przychody pochodzące z turystyki.

Darek ma też większe plany. Sposób urządzenia lokalu i jego funkcjonowanie ma wskazywać, że jest to miejsce nie odbiegające standardem od dużych restauracji sieciowych. Styl industrialny kilka urozmaiceń wewnątrz lokalu ma za zadanie przyciągać większą ilość konsumentów i wpływać na dochody. Blisko 40 gatunków pierogów, lokalne wyroby browarnicze oraz możliwość obserwowania na żywo przez klientów procesu przygotowania pierogów ma tylko podkreślać klimat tego miejsca. Całość ma dopełniać dobrze dobrana muzyka i ciekawe stroje osób pracujących w lokalu.

Wydawałoby się biznes plan skazany na sukces. Jest to celowe, gdyż ma być początkiem do rozwoju biznesu i otwierania kolejnych lokali w potaci franczyzy i lokali własnych w perspektywie kolejnych pięciu lat.

Początki przedsięwzięcia okazały się bardzo obiecujące. Biznes przeszedł wzorowo przez pierwszą fazę powstania i ugruntował swoją pozycję w postaci 2,5 roku stabilnego funkcjonowania. Jest to naprawdę godne podkreślenia. Blisko 90% start up-ów zamyka się średnio do dwóch lat bez wsparcia aniołów biznesu. Darek rozwinął restaurację i powiększył prawie dwukrotnie łącząc go z lokalem obok. Blisko 35 stolików dla od dwóch do 4 osób. Zatrudnionych 20 pracowników. Początkowy koszt inwestycji to 80 tys. zł.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

POCZĄTKOWY KOSZT INWESTYCJI:

  • Wynajem i dostosowanie lokalu do standardów sieci: 55 tys. zł
  • Zatowarowanie: 20 tys. zł
  • Budżet promocyjny (Stroje + reklamy) 5 tys. zł

Po okresie dwóch lat Darek postanowił rozpocząć przygotowania do zainwestowania zarobionych pieniędzy na rozwój kolejnego lokalu w jednej z dzielnic Warszawy. Niestety zauważył dwa niepokojące trendy. W ostatnim roku przychody urosły prawie o połowę, natomiast wzrost kosztów był jeszcze większy niż się spodziewał. Jeśli nic z tym nie zrobi, nie tylko nie zainwestuje oszczędności w funkcjonowanie kolejnego lokalu, ale być może obecny lokal przestanie generować dochód.

Zestawienie miesięcznych kosztów i przychodów

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Darek zauważył też inne problemy typowe dla gastronomii. Sposób przyjmowania klientów nie był w pełni z balansowany, czasem ilość klientów przekraczała dostępne stoliki, czas oczekiwania był zbyt długi a czasem lokal miał tylko częściowe zapełnienie. Dodatkowym problemem była źle zbalansowana praca personelu, ilość zwrotów potraw, które reklamowali klienci rosła. Najgorsze było jednak to, że jego zaangażowanie w proste sprawy było coraz większe. Po takim czasie lokal powinien ceowchać się dużą samodzielnością, a jego rola z pozycji realizatora powinna przyjąć już charakter zarządczy. Jeśli szybko się to nie zmieni, nie będzie mógł kontynuować swojego planu.

Priorytet 2 – Czy możemy opracować szerszą platformę na której zbudujemy dwa produkty. Mapę drogową Six Sigma, która będzie rozwijała się wraz z kolejnym artykułem i wspólnie ustalimy wzajemne powiązania i znaczenia dla każego z narzędzi ?

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Przedstawiłem przed chwilą typowy przykład praktycznego problemu, który możemy przyrównać do każdego biznesu. Czy to usługi, czy też produkcji. Podsumowaniem każdego artykułu będzie rozwijająca się mapa drogowa. Poznacie narzędzia, które pozwolą na rozwiązanie też waszych problemów. Pierwszy klocek, który dodamy to analiza numeryczna i analityczna.

Przykład z dzisiaj. Opisany przykład biznesowy dotyczy podejścia numerycznego. W kolejnym artykule dowiecie się, czym charakteryzuje się sposób prezentowania i analizowania danych. Jakie plusy i minusy daje nam najczęściej stosowana metoda wnioskowania. Celowo pogrubiłem typowe cechy ilościowe stosowane w podejściu numerycznym.

Zanim przejdziemy do kolejnego artykułu. Poproszę Cię o twoje wnioski, jakie udało Ci się wysunć z otrzymanych informacji. Podziel się nimi i powiedz, co zaleciłbyś temu właścicielowi restauracji ? Od czego byś zaczął i gdzie szukał rozwiązań ?

Może pewne elementy z historii są dla Ciebie bliskie. Podziel się nimi w wiadomości prywatnej, to wykorzystamy je i zawrzemy rozwiązania w kolejnych artykułach.

Priorytet 3 – Czy jest możliwość by zrealizować z wami projekt w taki sposób, by każdy mógł z powodzeniem realizować go samodzielnie w swoim środowisku ?

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Najtrudniejszym elementem każdego projektu jest dobór właściwego narzędzia do problemu. Często spędzamy zbyt dużo czasu zastanawiając się, czy pracujemy zgodnie z metodologią DMAIC. Śledząc kolejne etapy naszego przykładu zobaczysz praktyczne wykorzystanie narzędzi, by zrozumieć dlaczego stosujemy te narzędzia i rozumieć że w każdym projekcie najważniejsze jest poznanie źródeł problemu i ich dogłębne zrozumienie. Może i Tobie spodoba się nasza mapa projektu, która przeprowadzi Cię intuicyjnie przez każdy kolejny realizowane przez Ciebie projekt.

Zapraszam Cię do czytania kolejnych artykółów i dzielenia się nimi z znajomymi.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Pin It on Pinterest

Podziel się tym ze znajomymi

Spodobało Ci się? Podziel się tym z innymi w mediach społecznościowych

Podziel się ze znajomymi

Spodobało Ci się? Podziel się tym z innymi w mediach społecznościowych